Thursday, July 17, 2008

RECIPE AISKRIM GORENG


Bahan-bahan:

5 scoop aiskrim (bergantung kpd citarasa anda nak aiskrim perisa ape)
1 biji telur
1 cawan conflakes
1 cawan chopped walnuts
minyak untuk menggoreng
sirap coklat secukupnya
Plastic wrap

Cara-cara membuat:

Sediakan scoop aiskrim. Masukkan 1 scoop aiskrim ke dalam plastic wrap. Bungkus aiskrim tersebut biar jadi bentuk bola. Simpan dalam freezer sekurang-kurangnya 2 jam. Sementara itu, campurkan conflakes dan walnuts ke dalam mangkuk. Kemudian masukkan ke dalam beg plastik. Ramas-ramaskan conflakes biar hancur. Keluarkan aiskrim dari freezer dan buka plastic wrap. Masukkan aiskrim ke dalam beg plastik tadi. Golekkan perlahan2 aiskrim tersebut supaya ia bersalut dgn conflakes dan walnuts . Keluarkan aiskrim dari beg plastik. Simpan semula ke dalam freezer selama 30 minit atau lebih.

Sementara itu, pukul telur dengan pemukul telur dan masukkan aiskrim ke dalam telur tersebut. Kemudian masukkan pula ke dalam beg plastik conflakes dan walnuts. Goncang dan biarkan keseluruhan aiskrim bersalut. Buat satu persatu sampai habis. Masukkan semula ke dalam freezer. Biarkan 1 jam atau lebih. Kalau nak salutan(coating) tu tebal boleh ulang langkah ni sekali lagi. Setelah itu, panaskan minyak. Goreng aiskrim selama lebih kurang 30 saat. Angkat dan bolehlah terus makan. Kalau suka bolehlah letakkan sirap coklat di atasnya.

Pastikan minyak yg diguna untuk menggoreng biarlah betul-betul panas atau 200 degree.

Aku nak cube resipi ni..cam best je..aiskrim leh goreng..nyam..nyam..kecur air liur aku.....x sabo nakw at..jom kengkawang,kte try wat..



2 comments:

Anonymous said...

aku x fhm la...plastick 2 yg mcm mn??aiskrim 2 x cair ke bla dk golek 2..tp teringin jg nk buat..

~lakibini punye blog~ said...

plastik yg biase tu la..huhuh.....x..ble ko dah msk lam freezer,ko golekkn dia cpt2..pastu goreng kjp je.x cair...try la wat dulu ok??