Tuesday, July 29, 2008

RECIPE SPAGHETTI BOLOGNESE


Bahan-bahan:

500 gram spaghetti (sepeket)
500 gram daging lembu cincang
200 ml susu
1 labu bawang besar kuning – dicincang halus
1 ulas bawang putih – dicincang halus
1 tin sedang tomato puri
5 biji tomato segar - didadu
1 batang carrot – didadu kecil
2 batang celery – didadu kecil
1 tin cendawan butang – dihiris

3 sudu besar minyak masak
2 sudu besar butter
Parutan keju parmesan – untuk menghidang
Sedikit garam dan gula secukup rasa

Cara membuat:

Rebus 2 liter air dalam periuk besar, masukkan 2 sudu teh garam. Bila air mendidih baru masukkan spaghetti. Kacau sekali-sekala dan masukkan satu sudu teh minyak masak agar pasta tak melekat. Bila pasta sudah lembut angkat dan toskan.

Sos Bolognese :
Panaskan minyak zaitun, masukkan butter dan kacau. Bila butter cair dan berbuih masukkan bawang besar dan bawang putih cincang. Jangan dibiar garing, cukup sekadar bawang layu.
Masukkan daging cincang. Ketuk-ketuk daging biar semua hancur dan bentuk/saiznya seragam. Pastikan daging digoreng hingga keperangan. Kemudian, masukkan semua sayuran, goreng lagi hingga sayur-sayur lembut. Masukkan susu. Kuatkan api hingga susu mendidih, kacau selalu. Bila nampak semua susu telah diserap daging, masukkan tomato puri dan tomato segar. Guna tin tomato puri itu untuk sukat 2 tin air, tambah ke dalam kuah. Kemudian, masukkan garam dan gula secukup rasa. Biarkan mendidih lebih kurang 7 minit, kemudian perlahankan api paling kecil. Renihkan dengan periuk separa tertutup hingga sos pekat. Boleh dihidang dengan parutan keju parmesan.

Ni feveret food aku..spageti...nyam..nyam...

No comments: