Wednesday, February 4, 2009

RECIPE PASTA BAKE


Bahan-bahan:

500 gram pasta (sepeket pasta jenis pendek either penne, farfalle, shell or macaroni)
300 gram daging cincang (pilih ayam atau lembu)
1 labu bawang besar – dicincang halus
1 ulas bawang putih – dicincang halus
1 tin cendawan butang - dihiris
1 kiub stok ayam atau lembu – ikut jenis daging yang digunakan
1 tin sedang tomato puri
1 batang carrot – didadu
1 biji lada benggala - didadu
1 batang celery – didadu
1 sudu teh herba Oregano kering (boleh dapat kat mana-mana supermarket/hypermarket)
1 helai Bay leaf kering (kalau taknak, boleh gantikan dgn daun salam/ serai kayu segar)
Parutan keju samada Cheddar/Mozzarela/Romano atau Parmesan
3 sudu besar minyak zaitun (kalau taknak, boleh gune minyak masak biasa)
Garam dan gula secukup rasa
Bahan sos putih:

2 sudu besar butter
1 sudu besar tepung gandum
2 kotak susu segar (2 kotak kecil Susu Dutch Lady full cream)
Secubit lada hitam dan garam

Cara membuat:

Rebus 2 liter air dalam periuk besar, masukkan 2 sudu teh garam. Bila air mendidih baru masukkan pasta. Kacau sekali-sekala dan masukkan satu sudu teh minyak zaitun (atau minyak masak) agar pasta tak melekat. Bila pasta sudah lembut angkat dan toskan.

Untuk buat inti daging, goreng bawang besar dan bawang putih. Jangan dibiar garing, cukup sekadar bawang layu. Kemudian masukkan daging cincang. Goreng hingga daging keperangan.
Masukkan carrot, cendawan, lada benggala dan celery. Kacau sebati. Kemudian, masukkan tomato puri. Jika nampak terlampau kering masukkan sedikit air. Jangan sampai berkuah pula.
Masukkan kiub ayam/lembu (hancurkan dan tabur, jangan masuk seketul), herba Oregano dan Bay leaf. Biar mendidih dan naik bau. Selepas itu, masukkan pula gula dan garam secukup rasa. Garam tak perlu banyak sebab stok dah masin. Bila nampak pekat dan agak kering, tutup api dan ketepikan.

Untuk membuat sos putih pula, masak butter atas api kecil (jangan sampai perang). Bila semua butter dah cair dan berbuih, taburkan tepung gandum, kacau cepat-cepat dengan senduk kayu. Kacau dalam 3-4 minit, kemudian masukkan susu segar. Masukkan garam dan serbuk lada hitam. Kacau hingga nampak sos sudah bersalut di belakang senduk kayu (agak pekat ). Tutup api.


Cara melapis: Dalam bekas tahan panas, mulakan dengan lapisan pasta, tabur rata. Lepas tu lapisan inti daging, kemudian ratakan sos putih. Teruskan melapis dan akhiri dengan taburan parutan keju di lapisan paling atas. Bakar dalam oven suhu 190 darjah Celcius selama 30 minit atau sehingga keju cair dan keperangan. Bila dah masak,bolehlah di makan...

No comments: