Tuesday, February 10, 2009

RECIPE NASI AYAM HAINAN


Bahan-bahan:

*utk nasi*
Beras (jangan guna beras wangi) guna dalam 3 sukat
1 ekor ayam
1/2 ulas halia
3 ulas bawang putih
kayu manis
Daun Pandan dan sedikit garam

*utk sos cili*
Sos Ikan
5 biji Cili Merah
1 ulas Halia
5 ulas Bawang Putih
Sedikit air perahan limau
Gula,garam dan cuka
*utk sup*
1/2 ekor ayam (potong 6 ke 8 bhgn dan buang kulitnya)
1 1/2 liter air
1/2 bhgn kubis bulat (potong/hiris sederhana)
2 batang carrots (buang kulit dan potong 4 ke 5 bhgn)
1 biji kentang yang besar (buang kulit dan potong 6 bhgn)
1 - 1.5 sudu kecik garam
1 biji bawng besar (potong separuh)
Cara membuat:

Ayam di masukkan ke dalam air dan masak. Letakkan daun pandan dan sedikit garam untuk perisa. Jangan masak ayam terlalu lama. Masak selama 20 ke 30 minit saja. Keluarkan ayam dari air rebusan tadi dan potong ayam beberapa bahagian (ikut suka). Ketepikan dan simpan air rebusan ayam tadi untuk masak nasi dan sup nanti.

Dalam penyediaan nasi, basuhkan beras hingga bersih, ketepikan sementara dan gunakan kuali untuk menggoreng halia dan bawang putih. Goreng hinga naik bau, dan masukkan bahan gorengan tadi kedalam nasi. Masukkan pula air rebusan ayam tadi ke dalam beras, kayu manis dan daun pandan. Masakkan nasi tersebut.
Sementara itu, utk sos pula, kisar cili merah, halia dan bawang putih dengan sedikit air.n Keluarkan bahan kisar tadi ke dalam mangkuk dan campurkan sos ikan, cuka, garam dan sedikit gula (agak2 rasanya). Kacau dan gunakan air perahan limau bila hendak makan.
Untuk sup pula, dalam bekas yang besar, didihkan air dan masukkan 1/2 ekor ayam kedalam air mendidih tersebut.Tutupkan bekas tersebut dan biarkan mendidih selama 15 minit ke 20 minit. Gunakan api sederhana besar. Masukkan pula bawang besar tadi dan carrots dan biarkan lagi mendidih selama 15 minit. Perhatikan air rebusan tersebut, jika berkurangan boleh tambah sedikit. Masukkan pula kentang dan biarkan mendidih selama 15 minit. Last sekali masukkan kubis dan masukkan sedikit garam untuk rasa. Biarkan kubis lembut dan tutupkan api.
*Untuk perasa ayam tambahkan kicap cair dan minyak bijan diatasnya.

No comments: